Hármashatár

A Somogy Turistája mozgalom idei utolsó túrájára került sor december 22.-én.
(Túrakiírás és túrabeszámoló)
(Berkes József fotói)

Az Ünnepekre készülődés, a borongós idő, a meleg szoba kényelme miatt  csak kilencen vállakoztunk arra, hogy a három megye közös pontját felkeressük.
Baranyajenőn leszállva az autóbuszról, a piros háromszög jelzésen indultunk neki a domboldalnak. A tetejére érve a betonút kifogyott alólunk, attól fogva sáros úton próbáltunk ,gyepes, avarral borított talajt keresve talpunk alá, haladni.
Kiérve az erdőből, - nem kellett hozzá egy óra sem - , vetés mellett kanyarogva értünk Baranya, Somogy és Tolna megye közös határára. Sajnos a felállított kilátóból nem  lehetett sokat látni a ködös idő miatt.
Megettük az ebédet, majd nekiindultunk a Gödre vezető útnak.
Valószínüleg pályacsúcsot futottunk be, amíg elértük a szilárd burkolatú erdészeti utat.
Az időadatok értékelése és értelmezése után már kényelmesebb tempóban haladtunk tovább. Az út jobb oldalán Somogyban, bal oldalán Baranyában voltunk.
Jobbról érkezett a zöld sáv jelzés, azon folytattuk utunkat.
Az erdőben nem láttunk vadakat, valószínüleg vonulásunk zaja riasztotta el  azokat. Hol az ut melletti fűben, hol a füves legelőn  menve értünk fel a vízválasztó tetején lévő magasleshez.
 Előttünk, a völgy túlsó oldalán, Kiskeresztúr egyik utcájának házsora huzódott a távolban. Jobbra jól látszott a geodéziai torony szürke - vörös csíkos tornya. Mi az ellenkező irányba fordultunk és nagy kanyart leírva értünk a domb aljába.
Egy sáros horhón felkapaszkodva, illetve a mellete lévő repceföld szélén gyalogolva, egy temető mellett értük el a "lakott" települést.
Nagyja sarat lekaparva, szilárd burkolatú uton haladtunk tovább a falu központja felé.
Gödre több részből áll, a templom körüli rész a tulajdonképpeni Gödre, a falu feletti településrész Kiskeresztúr, de Sásd felé haladva az úton, Szentmárton is hozzá tartozik.

bronzkorirómai leletekben gazdag község neve Gödri alakban 1472-ben olvasható először, a gödör főnév „i”-képzős származéka.A falutholicsi németek alapították 1745-ben, szőlőt, majd gabonát termesztve. Boraik Bécsbe és Itáliába is eljutottak.Gödre 1954-ben Gödrekeresztúr néven egyesült Kiskeresztúrral (németül Kreuzdörfel) , majd 1969-ben Gödreszentmártont is hozzácsatolták, s az egykori három község együttes neve Gödre lett.Ide tartozik az egykori Siskovics-birtok, Vidákpuszta is, amely korábban Gödreszentmárton külterületi része volt.A németek már korán kápolnákat építettek, 1773-ban felszentelt katolikus templomát Winkler Mihály plébános emeltetette.A népesség zöme katolikus vallású, a németség ma a lakosság 12%-át teszi ki.

Hárman, lerövítve az utat, letértek egy sáros ösvényre, a többiek a szárazon maradva, erősen lejtő betonúton ereszkedtünk le a templomhoz.
Itt láthattunk egy betlehemes sátrat, a templomépítő plébános emlékművét, adventi koszorút és Szent István fából faragott szobrát.
Felfedeztük a GÓL presszót, ahol a megérdemelt frissítőitalt, - volt akinek mikrózva - ,elfogyasztva, megvártuk a menetrendszerinti autóbuszt és rendben hazaértünk.
Köszönöm, hogy velem voltatok!